Waarom we na Antarctica boten zijn gaan bouwen van afvalplastic

5 oktober 2021

Drie jaar geleden stonden we op Antarctica met een terreinwagen gebouwd uit afvalplastic. Sindsdien heb je misschien weinig van ons gehoord. Maar we zaten zeker niet stil! Een update van onze belangrijkste uitprobeersels.

Herinner je die foto hierboven nog nog? Dit is in 2018.

Alweer drie jaar geleden reisden Edwin en Liesbeth en het Clean2Antarctica-team af richting de geografische Zuidpool.

Ze staken eindeloze sneeuwvlaktes over met de Solar Voyager: een terreinwagen waarvan de kern ge-3dprint werd uit afvalplastic, volledig aangedreven door zonne-energie. Een gewaagde expeditie om aandacht te vragen voor het wereldwijde plasticprobleem.

Dat lukte. Clean2Antarctica haalde maandenlang de nationale en internationale pers, waaronder onze 4,5 minutes of fame op de BBC. En dat ontstond allemaal uit een leeg, plastic champignonbakje. Sindsdien zijn er nog veel meer experimenten voortgekomen uit deze blauwe talisman.

We gaan door: want weggooien is zonde! 

Het ontstaan van Clean2Anywhere is namelijk te danken aan die expeditie. Het was de eerste missie om aandacht te vragen voor het omdenken van afvalplastic en ons eigen gewoontegedrag. Maar aan alle reacties merkten Edwin en Liesbeth: dit heeft betekenis, hier moeten we meer van doen! 

Het liet zien dat het niet uitmaakt waar je naartoe gaat, als je de schone route maar kiest. Zo ontdekten ze hun eigen missie om een bijdrage leveren aan een duurzame wereld: ‘Iedereen laten ontdekken: weggooien is zonde!’ Je kan namelijk nog zo veel moois maken van afval. En als je maar groots en meeslepend genoeg denkt, brengt het je zelfs naar Antarctica. 

Clean2Anywhere was geboren.

Fluitschip uit afvalplastic: deadline 2030

Door naar een nieuw experiment. Het liefst zó groot, dat het eigenlijk niet kan. Edwin bedacht om een 17e eeuws Fluitschip te gaan bouwen: een ruim 30 meter lang vrachtschip, volledig gebouwd uit afvalplastic. Deadline in 2030. En dan op uitstootvrije handelsmissie naar Batavia, het huidige Jakarta. Zoiets moet het worden:

Klein plaatje, maar in werkelijkheid een gigantisch ding. Ongemakkelijk toch? En dat is precies de bedoeling. We dromen zo groot zodat er zoveel mogelijk mensen aanhaken op onze missie. Hulp hebben we hard nodig, want het ‘hoe’ van dat schip moeten we nog wel uitdokteren. Simpelweg omdat het huidige gerecyclede plastic nog niet sterk genoeg is op die schaal te bouwen. 

Een waanzinnig spannend traject omdat we nog zo veel moeten ontdekken. Maar als het ons lukt om dit te bouwen van afvalplastic, reiken we sectoren als de bouw en industrie een nieuw bouwmateriaal aan. Dan is plastic opeens geen probleem meer, maar een bron van mogelijkheden!

Het startschot: de eerste werkboot

Nu drie jaar later hebben we een goede basis gelegd voor dit Fluitschip. In het klein weliswaar.

Want als je een ‘onhaalbare’ puzzel bedenkt, hak je die uitdaging op in stukjes. Bij ons geldt: start small, start today. Begin klein, maar wel vandaag. Wanneer je zo’n kleine stap zet, blijkt iets onhaalbaars namelijk opeens best mogelijk. Kijk maar naar de bouw van onze eerste werkboot uit afvalplastic.

Op een braakliggend stuk schiereiland in Hoorn begonnen we daarmee met de eerste vrijwilligers. Vlak voor de winter in 2019. Zonder stroom, elektriciteit of verwarming. Lekker ongemakkelijk, net zoals die eerste boot. Want dit was een eerste experiment om te snuffelen aan de 17e  eeuwse scheepsbouwkunst en plastic als nieuw materiaal. Een probeersel om te kijken of we überhaupt iets konden bouwen uit afvalplastic, dat lijkt op een boot. 

En… dat konden we! De ‘Lankhorst’ ging in de zomer van 2020 te water én bleef drijven.    

Dag Sail, hallo Clean2Amsterdam 

Inmiddels hadden we een mooi vooruitzicht met dit kleine scheepje: we mochten meevaren in de optocht van Sail Amsterdam 2020. Het kleinste scheepje, maar met de meeste impact. We weten het nog goed. Wat een droom!

Maar daar bleef het helaas ook bij. De pandemie kwam en Sail ging niet door. Wij dachten het om: geen Sail? Dan varen we gewoon in onze eigen one-man-show het Markermeer over naar het IJ. Een optocht van één enkel bootje sterk. Zo ontstond onze eerste handelsmissie: Clean2Amsterdam. 

En je raad het al… ook dit was een experiment. Met Clean2Amsterdam zoeken we het avontuur op en varen we met een duurzame lading aan boord naar Amsterdam. Wederom om aandacht te vragen voor onze missie, maar ook als ontdekkingsreis. Het leverde nieuwe contacten en verbindingen op met zowel duurzame ondernemers in Hoorn als Amsterdam. Niet om economische handel mee te drijven, maar om als lotgenoten om de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen.

Bouw werkboot 2 met 15 jongeren

Tijd voor werkboot #2. Bij de bouw hiervan begon onze missie nóg meer te leven. ‘Iedereen laten ontdekken: weggooien is zonde’. Dat betekent dat iedereen mee mag doen met de bouw van de schepen. Daarin vonden we een partner in Werksaam Westfriesland, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt om weer mee te draaien in de maatschappij.

En zo begon eind 2020 een team van vijftien jongeren aan de bouw van de ‘Schelphoek’. We bieden jongeren een plek om te ontdekken waar ze goed in zijn. Niet door te praten, maar gewoon door aan het werk te gaan. Inmiddels hebben van de vijftien jongeren 6 betaald werk, 3 gaan een opleiding doen en de rest maakte stappen op de participatieladder.

Niet alleen werd dit een prachtige tweede boot, het bleek ook des te meer dat die schone route belopen óók gaat om iets betekenisvols. Wat wij doen, gaat niet om succes of geld, maar om de waarde die we creëren voor de maatschappij. De derde werkboot wordt inmiddels alweer gebouwd door een nieuwe groep, en de tweede kreeg een feestelijke tewaterlating:

Opnieuw Clean2Amsterdam… met sloophout

Alles wat je aandacht geeft groeit, weten we inmiddels. Ondanks het coronajaar groeide onze vloot vorig jaar met 100 procent. Tijd voor een tweede Clean2Amsterdam! In 2021 voeren we met twee werkboten opnieuw naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dit jaar met een boodschap voor de Nederlandse bouwsector: gebruik meer afval! 

Daarom verscheepten we keer een ongemakkelijk grote lading sloophout van PontMeyer en Jongeneel en balen textiel van kringloopbedrijf Rataplan. Want weggooien is zonde.

Opnieuw groeide ons netwerk en haakten er een flink aantal partijen aan waarmee we samen nieuwe experimenten gaan uitvoeren. We zien namelijk dat heel veel bedrijven wel een verduurzamingsslag willen maken, maar ze weten simpelweg niet hoe. Door zo’n handelsmissie laten we zien hoe het óók kan. 

En we bouwen nu ook huizen! 

De balen hout en textiel waren natuurlijk geen toeval. Want op de achtergrond zijn we namelijk keihard bezig met een nieuwe spin-off: C2A Homes. Want waarom alleen boten bouwen als je ook huizen kan bouwen van afval? 

In onze fabriek in Hoorn werkt een team aan de eerste C2A Home. Zo’n tiny house is volledig gebouwd uit afval: sloophout uit de bouw, vervezelde spijkerbroeken als isolatie en een fundering uit afvalplastic. Zo reiken we de bouwsector niet alleen oplossingen aan voor het afvalprobleem, maar adresseren we tegelijkertijd de huidige woningnood. Huizen bouwen kan namelijk ook snel én duurzaam! Bekijk de video van NH Nieuws over de tiny houses.

DOE JE OOK MEE?

Het mooie van al onze projecten en experimenten is: we doen het niet alleen. Dat kunnen we helemaal niet! Om de beweging naar een circulaire leefomgeving te versnellen, moeten we samenwerken. Gelukkig merken we dat bijna iedereen enthousiast raakt van onze projecten en dat is precies wat we willen: mensen en bedrijven inspireren zelf experimenten te starten op de schone route.

SHARE THIS STORY