We hebben weer een nieuw experiment! Samen met Enduro Softslings maken we touwen van oude hijsbanden: circulaire tuigage voor onze afvalplastic vloot.
Iedereen laten ontdekken dat weggooien zonde is, kun je niet alleen. Daarom werken we samen met partners. Bedrijven die net als wij toe willen naar een circulaire leefomgeving waarin materialen die nu op de planning staan voor de verbrandingsoven, weer een nieuwe bestemming krijgen. Dat doen we door samen duurzame experimenten te beginnen.
En we hebben er weer een! Ons nieuwste experiment doen we samen met Enduro Softslings, dat ‘heavy duty’ hijsbanden maakt voor de on- en offshore-industrie. In samenwerking met Enduro creëren we nieuwe touwen van restmateriaal van de hijsbanden.
Waarom doen we dat?
We vinden elkaar in een gezamenlijke missie. Voor de productie van de hijsbanden verwerkt Enduro tonnen aan synthetische kunststofgaren. Maar in het productieproces blijft er veel restgaren over. Daarbij komt er materiaal terug van klanten dat door kleine beschadigingen afgekeurd is voor zwaar hijswerk. Maar weggooien… is natuurlijk zonde! Dit materiaal draagt nog steeds hoogwaardige eigenschappen in zich, en in een ‘standaard’ recycleproces gaan deze eigenschappen verloren.
Inmiddels heeft Enduro een loods vol liggen met dit soort ‘afval’. “Dit materiaal kan prima worden hergebruikt. Daar willen we iets mee. Maar wat?” Met die vraag kwam Gerard Baan van Enduro Softslings bij Edwin terecht.
Als je zoveel restgaren aanbiedt aan een club die schepen bouwt, dan is een bestemming natuurlijk zo gevonden. Want het aantal werkboten groeit gestaag, het grotere speeljacht begint vorm te krijgen en een fluitschip dat de wereldzeeën moet bevaren staat op de planning: daar zijn een hoop touwen voor nodig. Hoe mooi is het om deze hijsbanden een nieuwe bestemming te geven als tuigage voor de vloot?
Het experiment: touwen van afval
En zo begonnen we een gezamenlijke ontdekkingsreis. Met Sisto Hendriks, de innovatiemanager van Enduro, voeren we experimenten uit om touwen te ontwikkelen van de ‘afvalgaren’. Touwen die op een fluitschip een flinke storm op zee aankunnen, die flexibel zijn, en tegelijkertijd ook ruw genoeg om te kunnen knopen.
Voor Enduro is dit experiment een stap op weg naar een circulair businessmodel. Niet alleen door restmateriaal te hergebruiken, maar ook door de bedrijfs- en productieprocessen voortaan zó in te richten dat er minder afval overblijft. Nog genoeg te ontdekken dus.
Touwen slaan als bindmiddel
Het mooie is dat het touwen-experiment niet alleen bij onze eigen organisaties blijft, maar dat het verbindend werkt in ons netwerk. De eerste productie van de touwen wordt namelijk gedaan door vrijwilligers van De Makerij en de Leekerweide Groep. Met de C2A-touwslagerij draaien zij al de eerste testtouwen op de werf.
Daarnaast moeten de touwen natuurlijk ook buiten het laboratorium van Enduro getest worden, in de praktijk. Daarvoor hebben we een bevriend tall ship, de Morgenster, bereid gevonden om de touwen te testen op zee. In weer en wind. Zo is het eerste Official C2A Rope Testing Centre (video) inmiddels ook een feit!
En als de touwen eenmaal voldoen voor onze vloot, doen ze dat wellicht ook voor andere internationale schepen. Enkele charterschepen toonden eerder al interesse. Zo zetten we een beweging in gang die niet alleen van waarde is voor onze eigen business, maar voor de hele maatschappij.